O rovnováze mluvíme jako o výsledku vzájemného
působení nabídky a poptávky. Důležitým zdrojem informací o vzájemném
vztahu nabídky a poptávky je cenový vývoj. Cena zde plní koordinační
funkci.
Teorie tržní
rovnováhy rozeznává čtyři hlavní segmenty tržního systému:
- zboží a služby
- kapitál
- práce
- devizy
Pojem „vnitřní rovnováhy“ není vždy jednoznačně
chápán. Většinou je vnitřní rovnováha zužována na rovnováhu na trhu
zboží a služeb a cenová stabilita je chápána jako projev tržní rovnováhy.
Mnohdy se na rovnovážný či nerovnovážný
stav usuzuje z dílčích charakteristik a symptomů jako jsou např.
změny zásob, vývoj cen a úspor, fronty před obchody, vývoj zakázek,
různé průzkumy poptávky.
Rovnováhou obecně rozumíme
takový vztah mezi nabídkou a poptávkou, který vede k rovnovážné
ceně a rovnovážnému množství, neboli k tržní rovnováze.
V hospodářské praxi je měření nabídky
a poptávky obtížné. Nabídka je ovlivněna domácí výrobou pro trh, ale
i dovozy a vývojem zásob. Pro poptávku je určující vývoj tzv. efektivní
koupěschopné poptávky (ta závisí především na vývoji peněžních důchodů
obyvatelstva, na jejich zdanění a změnách v úsporách).
Většina analýz při zkoumání rovnováhy
na vnitřním trhu se soustřeďuje na vývoj cen. Obecně platí, že čím
větší je cenový růst, tím větší je nerovnováha mezi poptávkou a nabídkou.
Makroekonomická stabilita vyžaduje i relativní stabilitu cen. Proto
boj proti inflaci patří mezi přední cíle hospodářské politiky.
Cenový vývoj se měří pomocí různých cenových
indexů:
- Deflátor HDP
- umožňuje nejširší měření inflace, neboť v sobě zahrnuje
cenové změny všech komponent agregátní poptávky. Implicitní deflátor
HDP je nejsouhrnnějším cenovým indexem.
- Index spotřebitelských cen - je nejčastěji používaným ukazatelem k měření míry inflace. Sleduje
se na spotřebním koši, to je na vybraném souboru zboží a služeb. Jeho
vypovídací schopnost závisí na výběru reprezentantů. V ČR je
do spotřebního koše od roku 1994 zahrnuto celkem 775 reprezentantů,
z toho 179 potravinářského zboží, 369 průmyslového zboží, 53
veřejného stravování a 174 služeb. Protože se změny spotřebitelských
cen měří každý měsíc a informace o změně je k dispozici velmi
rychle, je tento index jako ukazatel míry inflace nejvíce sledovaným.
- Indexy cen výrobců - zahrnují změny cen ve fázi výroby. Index cen výrobců obvykle signalizuje
eventuální změny ve spotřebitelských cenách poněkud dříve, než k nim
ve skutečnosti dojde. Rozdíl mezi změnami cen výrobců a spotřebitelskými
cenami zpravidla ukazuje přítomnost nákladového tlaku (ceny výrobců
rostou rychleji než spotřebitelské ceny) nebo poptávkového tlaku(spotřebitelské
ceny rostou rychleji než ceny výrobců).
Růst inflace a její vysoká míra začaly
být vážným ekonomickým problémem ve vyspělých tržních ekonomikách
v 70. letech, zejména po ropném šoku v roce 1973. V 80. letech
se boj proti inflaci stává prioritou hospodářské politiky ve většině
zemí. Od počátku 80. let se míra inflace postupně snižovala a projevily
se tak pozitivní účinky antiinflační politiky. Tento vývoj však byl
doprovázen růstem nezaměstnanosti.
Inflace
v zemích OECD (průměrný roční růst - bez Turecka)
1985
- 1991 |
5,7 |
1992
- 1994 |
3,0 |
1995
- 1996 |
3,3 |
Některé země jsou však blízké cenové stabilitě
většinou chápané jako růst cen v rozmezí 0 - 2 %. Maastrichtské
dohody stanovují konvergenční kritérium v oblasti cen jako průměr
tří nejlepších zemí zvýšený o 1,5 %.
V roce 1994 dosáhlo inflaci nižší
nebo rovnající se 3 % 18 zemí z 25 zemí OECD. Nejnižší růst deflátoru
soukromé spotřeby zaznamenalo Japonsko (0,3%), nejvyšší Turecko (106
%).
V letech 1993 - 1994 se míra inflace
všeobecně snížila, od roku 1995 však v některých zemích opět
stoupá.
Důležitým ukazatelem je tzv. „produkční
mezera“ (output gap), která vyjadřuje rozdíl mezi skutečným a potenciálním
produktem. Z dlouhodobého hlediska expanze peněžní nabídky je
základní příčinou změn v poptávce a tudíž i v inflaci.
Makroekonomická stabilizační politika
ve většině tranzitních ekonomik byla zaměřena na boj proti inflaci.
Dosud vysoká míra inflace v těchto zemích svědčí o přetrvávající
nerovnováze na jejich vnitřních trzích.
Většina tranzitních ekonomik provedla
jednorázové velké cenové uvolnění v prvních letech transformace
(mezi 70 - 90 %). Pouze ceny některých výrobků a služeb zůstaly pod
kontrolou státu. Cenová liberalizace zpravidla znamenala skok v růstu
cen.
Růst spotřebitelských cen (roční růst v %)
|
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
Bulharsko |
26 |
334 |
80 |
64 |
125 |
Česká republika |
10 |
57 |
11 |
21 |
10 |
Slovensko |
10 |
61 |
10 |
23 |
13 |
Maďarsko |
28 |
35 |
23 |
22 |
19 |
Polsko |
585 |
70 |
43 |
35 |
32 |
Rumunsko |
4 |
165 |
210 |
295 |
137 |
Rusko |
x |
x |
1500 |
840 |
226 |
Z tabulky je zřejmé, že rozdíly mezi
jednotlivými tranzitivními ekonomikami jsou velmi velké. ČR dosáhla
v boji proti inflaci nejlepší výsledky ze všech těchto ekonomik.
Všeobecně se rozlišují tři typy inflace:
-
poptávková inflace (poptávka převyšuje hodnotu nabídky při existujících cenách)
- nákladová a monopolní inflace
- inflace z vnějšího prostředí (zavlečená v důsledku rostoucích cen v zahraničí)
Předstih poptávky před nabídkou vede ke
globální nerovnováze na spotřebitelském trhu, která se pak projeví
v růstu spotřebitelských cen. Podobně i růst veřejné spotřeby,
který je zpravidla doprovázen deficity veřejných rozpočtů, může vytvářet
inflační impulsy. Inflační impulsy však mohou přicházet i z vnějšího
prostředí a to cestou změny směnných kurzů.
V oblasti vývoje mezd a důchodů obyvatelstva
byla v některých zemích uplatňována restriktivní důchodová politika.
Ta se v boji proti inflaci ukázala jako účinná. Důchodová a cenová
regulace však nepatří mezi tržní nástroje a jejich použití by vždy
mělo být jen dočasné.
V minulosti se mělo za to, že vláda,
která dlouhodobě hospodaří na dluh je nezodpovědná a zatěžuje břemenem
dluhu budoucí generace. Toto jednoduché pravidlo veřejných financí
bylo zpochybněno kaynesiánským přístupem, který obhajoval deficitní
financování jako stimulaci agregátní poptávky v době recese.
Splácení dluhu se mělo provádět v obdobích konjunktury z fiskálního
přebytku. Soudobá makroekonomie zdůrazňuje negativní vliv dluhového
financování na vývoj inflace a soukromých investic.
Ve většině zemí světa převažuje deficitní
financování a v mnoha zemích rostoucí deficity státních rozpočtů
neustále zvyšují státní dluh. Dluhová služba začíná neúnosně zatěžovat
státní rozpočet a spolu s rozpočtovým deficitem živí inflaci.
Maastrichtská konvergenční kritéria stanoví limity jak pro výši rozpočtového
deficitu (3 % HDP), tak i pro výši akumulovaného státního dluhu
(60 % HDP).
Deficity státních rozpočtů odráží průběh
hospodářského cyklu - v době recese se zpravidla zvyšují a ve
fázi ekonomického oživení snižují.
Fiskální politika je chápána též jako
mechanizmus ovlivňování poptávky, jehož smyslem je ovlivnit růst poptávky
při dosahování nízké míry inflace. Fiskální politika je však i nástrojem
alokace zdrojů.
Celkové veřejné výdaje v poměru k HDP
představují rozsáhlé přerozdělení důchodů a nepodařilo se je snížit.
Tento poměr činil v zemích OECD v roce 1980 37,2 %, avšak
v roce 1994 již 41,5 %.
Ve veřejných financích převažuje deficitní
financování a za celek zemí OECD v posledních 15 letech deficit
státních rozpočtů překračoval 2 % ročně (s výjimkou let 1988 a 1989).
Deficitní financování neustále zvyšuje veřejný dluh, který za celek
zemí OECD dosáhl v roce 1994 již 70 % HDP, zatím co v roce
1980 činil pouze 41,5 %. V Belgii, Itálii a Řecku již překročil
hranici 100 %. Tato situace je dlouhodobě neudržitelná a proto mnohé
země OECD oznámily své střednědobé plány konsolidace veřejných financí.
Existuje totiž nebezpečí tzv. dluhové pasti, kdy dluhová služba vyžaduje
neustálé udržování či růst rozpočtových deficitů. Splácení úroků z veřejného
dluhu zemí OECD činilo v roce 1993 6,5 % celkových rozpočtových
výdajů, ale již 9,3 % v evropských zemích OECD. V Řecku
dluhová služba pohltila 25 %, v Itálii 20 % rozpočtových výdajů.
Většina vyspělých tržních ekonomik nemá
prostor pro fiskální stimulaci poptávky a výroby. Naopak, ve většině
evropských zemí OECD je fiskální konsolidace jednou z priorit
jejich hospodářské politiky.
Ve většině tranzitních zemí byla fiskální
politika ovlivněna snahou snížit míru inflace a zabezpečit sociální
cíle. V žádné zemi nebyla fiskální politika výslovně využita
ke stimulaci hospodářského oživení.
Z hlediska výsledků fiskální politiky
představovala ČR jistou výjimku. Výše celkového veřejného dluhu se pohybovala
pod 20 % HDP, což řadilo ČR celosvětově mezi země s nízkou mírou
zadlužení.
Státní rozpočty ČR byly vždy koncipovány
jako vyrovnané. V letech 1993 - 1995 skončily mírným přebytkem,
od roku 1996 začíná docházet k jistým deficitům. V ostatních
tranzitních ekonomikách se fiskální bilance většinou zhoršovala.
Schodky
a přebytky státních rozpočtů (v % k HDP)
|
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
Bulharsko |
-8,5 |
-3,0 |
-5,7 |
-11,4 |
-6,8 |
Československo |
0,9 |
-1,0 |
-0,8 |
x |
x |
Česká republika |
x |
x |
x |
0,7 |
0,6 |
Slovensko |
x |
x |
x |
-7,5 |
-4,0 |
Maďarsko |
0,2 |
-5,0 |
-7,0 |
-6,0 |
-8,0 |
Polsko |
0,2 |
-5,0 |
-6,0 |
-2,9 |
-2,7 |
Rumunsko |
1,0 |
-1,0 |
-5,5 |
-0,7 |
-4,0 |
Inflace je peněžní jev. Vysoká míra inflace
nemůže dlouho pokračovat bez vysokého růstu peněžní zásoby. Monetaristický
přístup k hospodářské politice se snaží především ovlivňovat
peněžní nabídku a přes její vývoj působit na míru inflace.
Podle kvantitativní teorie peněz platí
rovnice:
m = y + i +v
Monetární politika může být v zásadě
považována za nástroj poptávkové regulace. Monetární politika má vliv
i na nabídkovou stranu prostřednictvím úrokových měr a podmínek úvěrů.
Je též považována za klíčový nástroj k udržení stability domácí
měny.
Analýza měnového vývoje nebývá jednoduchou
záležitostí, protože vývoj hlavních peněžních agregátů (M1 -
M3) se může značně lišit. Rostoucí rychlost oběhu peněz
může nahradit růst peněžní zásoby. Vždy je třeba brát v úvahu,
že existuje časové zpoždění mezi nabídkou peněz a inflací, které může
někdy být poměrně dlouhé ( 6 měsíců až 2 roky).
Monetární politika ve většině vyspělých
tržních ekonomik byla v posledních letech spíše restriktivní
a pomohla tak snížit míru inflace. Mezi základní nástroje monetární
politiky patří úrokové míry. Úrokové míry však ovlivňují i
investiční aktivitu se vším co s tím souvisí.
Vývoj úrokových měr byl odlišný v jednotlivých
zemích. Krátkodobé úrokové míry na počátku 90. let silně klesly v USA
(ze 7,5 % v roce 1990 na 3 % v roce 1993). To pomohlo oživit
ekonomickou aktivitu. Obavy z přehřátí americké ekonomiky a eventuálního
růstu inflace pak vedly v letech 1994 - 1995 k růstu úrokových
měr. Dlouhodobé úrokové míry odrážejí očekávanou míru inflace a jejich
vývoj je zpravidla stabilnější. V USA se po jejich poklesu v roce
1993 na 5,9 % opět zvýšily na cca 7 % v roce 1995.
V evropském měnovém mechanizmu je
většina měn svázána s německou markou, a proto měnový vývoj v Německu
je zpravidla určující i pro většinu ostatních zemí. Vysoké krátkodobé
úrokové míry v mnoha evropských zemích naznačují, že jejich monetární
politika je spíše restriktivní a snaží se čelit inflačním tlakům.
V evropském měnovém mechanizmu po
otřesech z let 1992 - 1993 došlo k rozšíření pásma
odchylek směnných kurzů z původních 2,25 % na 15 %. Tato změna
umožnila uvolnění těsné vazby na německou monetární politiku a poskytla
větší prostor pro snížení národních úrokových měr.
Situace jednotlivých tranzitních ekonomik
se značně liší. Monetární politika je v nich konfrontována s protichůdnými
cíly - obnovit cenovou stabilitu a napomoci ekonomickému oživení.
Ve většině tranzitních ekonomik byla monetární politika restriktivní,
prioritou byl boj proti inflaci. Skutečná míra restrikce se může měřit
pomocí dvou ukazatelů: vývoj peněžní zásoby a podmínky poskytování
úvěrů.
V roce 1993 makroekonomická politika
ve většině tranzitních ekonomik sledovala cíl upevnění vnitřní rovnováhy.
Cenová stabilizace se stala stěžejním cílem pro většinu vlád, i když
nástroje antiinflační politiky se v jednotlivých zemích lišily.
Po rozdělení Československa byla měnová politika ČR
na počátku roku 1993 mírně restriktivní a opatrná, ve druhé polovině
roku se uvolnila. Peněžní zásoba vzrostla v roce 1993 o 17,5 %, tedy
pomaleji než inflace. V letech 1994 - 1995 však roční přírůstek
peněžní zásoby měřený agregátem M2 již převyšoval 20 %
a byl vyšší než měnový cíl ČNB.
Rozvoj zahraničního obchodu a postupná
internacionalizace výroby se staly důležitým činitelem urychlení ekonomického
rozvoje. Země, které se úspěšně zapojily do mezinárodní dělby práce
a dokázaly rychle zvyšovat svůj export, patří k zemím s rychlou
dynamikou růstu HDP.
O rostoucím významu zahraničního obchodu
svědčí i to, že růst světového obchodu značně předstihoval růst světové
výroby. Tak podle studie GATT v letech 1950 - 1991 světový vývoz
rostl průměrně ročně o 6,2 %, zatímco světová výroba v tomtéž
období se ročně zvyšovala o 4,5 %. V letech 1982 - 1991 světová
výroba rostla ročně již jen o 3,3 % a světový vývoz o 5,4 %.
Význam zahraničního obchodu pro danou
ekonomiku můžeme měřit pomocí těchto ukazatelů:
- podílem vývozu na HDP - tento ukazatel
vyjadřuje míru otevřenosti ekonomiky
-
tempem růstu vývozů a dovozů, jejich
vzájemným vztahem i jejich vztahem k HDP
-
podílem země na světovém obchodu a změnami
tohoto podílu
- výší vývozů a dovozů na 1 obyvatele
Exportní výkonnost měřená hodnotou vývozu
na 1 obyvatele v USD ukazuje, že Československo v roce 1991
dosahovalo lepší výsledky než většina zemí střední a východní Evropy,
ale ve srovnání s Maďarskem a Slovinskem na tom bylo již hůře.
To dokumentuje následující tabulka.
Vývoz
v roce 1991 (v USD na 1 obyv.)
Bulharsko |
383 |
Československo |
726 |
Maďarsko |
988 |
Polsko |
390 |
Rumunsko |
183 |
Slovinsko |
1 971 |
SSSR (bývalý) |
161 |
V roce 1992 hodnota čs. exportu na
1 obyvatele dosáhla hodnoty kolem 1 100 USD, což je pouhá jedna třetina
průměrné hodnoty vývozu zemí Evropského společenství. Nicméně hodnota
tohoto ukazatele se v čase rychle mění, ať již v důsledku
reálných změn ve vývozu, či změn cenových a změn v měnových kurzech.
Tak např. v roce 1994 hodnota exportu na 1 obyvatele v ČR
překročila již 1 400 USD.
Analýza vývoje zahraničního obchodu v čase
a prostoru je komplikována změnami ve statistice zahraničního obchodu.
Tato analýza zpravidla zkoumá tyto otázky:
- dynamiku zahraničního obchodu (jak se
dovozy a vývozy příslušné země měnily v čase)
-
komoditní strukturu zahraničního obchodu
- teritoriální strukturu zahraničního obchodu
-
vývoj reálných směnných relací
- vývoj kurzů měn
Zhoršující se situaci v tranzitních
zemích ukazuje následující tabulka:
Hodnota
vývozů a dovozů (meziroční změna v %)
|
Vývozy |
Dovozy |
1991 |
1992 |
1993 |
1991 |
1992 |
1993 |
Celkem |
-6,9 |
-4,8 |
-13,5 |
-4,1 |
1,1 |
6,7 |
Do nebo z tranzitních ekonomik |
-24,6 |
-21,2 |
-11,9 |
-19,8 |
-3,2 |
0,5 |
Do nebo z vyspělých tržních ekonomik |
6,6 |
0,4 |
-14,3 |
7,8 |
9,2 |
11,2 |
Z tabulky vidíme hluboký propad vzájemného
obchodu mezi zeměmi střední a východní Evropy a reorientaci jejich
obchodu na vyspělé tržní ekonomiky.
Fyzický objem vývozů a dovozů ČR se vyvíjel
následovně:
Zahraniční
obchod ČR (meziroční změny v %, s. c. kromě
roku 1995)
|
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
Vývoz |
-4,2 |
-4,9 |
5,0 |
16,0 |
2,6 |
10,0 |
Dovoz |
9,7 |
-38,6 |
37,0 |
4,0 |
14,2 |
28,0 |
Komoditní struktura zahraničního obchodu
se sleduje podle mezinárodně dohodnuté klasifikace, tzv. Standard
International Trade Classification - SITC, která rozeznává 10 skupin zboží:
0 Potraviny a živá zvířata
1 Nápoje a tabák
2 Suroviny bez paliv a surovin pro potravinářské účely
3 Minerální paliva, mazadla a příbuzné materiály
4 Živočišné a rostlinné oleje, tuky a vosky
5 Chemikálie a příbuzné výrobky jinde nespecifikované
6 Průmyslové zboží, především podle druhu materiálu
7 Stroje a dopravní prostředky
8 Různé hotové výrobky
9 Zboží a transakce nespecifikované jinde v SITC
Teritoriální struktura zahraničního obchodu
ukazuje proudy zboží a služeb podle jednotlivých zemí, které se pak
seskupují do větších regionů.
Naše statistika sleduje teritoriální strukturu ZO v pěti skupinách
zemí:
1.
Vyspělé země s tržní ekonomikou (z toho ES a ESVO)
2.
Rozvojové země
3.
Evropské země s tranzitní ekonomikou
4.
Bývalý SSSR
5.
Země se systémem státního obchodu
Analýza vnější rovnováhy země se soustřeďuje na zkoumání obchodní a platební
bilance a vnější zadluženosti země. Při analýze platební bilance,
která je sestavována národními bankami, musíme mít na paměti, že bankovní
údaje vycházejí ze skutečných plateb za dovozy a vývozy, které nemusí
být totožné s pohybem zboží přes hranice.
Schodky či přebytky platební bilance se projeví v rostoucí či klesající
vnější zadluženosti země a ve změnách devizových rezerv. Vnější dluh
země je vytvářen akumulovanými deficity platebních bilancí.
Při analýze vnější zadluženosti je třeba rozeznávat hrubý a čistý dluh,
který se rovná hrubému dluhu zmenšenému o devizové rezervy a ostatní
aktiva jako zlato a poskytnuté úvěry. Ukazatel čistého dluhu vyjadřuje
lépe vnější zadluženost země právě proto, že bere v úvahu i aktiva,
která jsou tvořena především devizovými rezervami země.
Při analýze vnější rovnováhy se zkoumá i schopnost země zajistit bezporuchové
splácení dovozů. Ta je dána především exportní výkonností země, ale
i dostatečnými devizovými rezervami. Za tímto účelem se počítá tzv.
ukazatel likvidity, který vyjadřuje vztah mezi celkovými aktivy země
(většinou se berou v úvahu pouze devizové rezervy) a dovozem.
Je-li tento koeficient roven 0,5 (resp. 50 %), pak to znamená, že
devizové rezervy odpovídají půlročnímu dovozu. Zhruba takovéto krytí
dovozu devizovými rezervami se pokládá za dostatečné.
Růst spotřebitelských
cen (roční růst v %)
|
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
Bulharsko |
26 |
334 |
80 |
64 |
125 |
Česká republika |
10 |
57 |
11 |
21 |
10 |
Slovensko |
10 |
61 |
10 |
23 |
13 |
Maďarsko |
28 |
35 |
23 |
22 |
19 |
Polsko |
585 |
70 |
43 |
35 |
32 |
Rumunsko |
4 |
165 |
210 |
295 |
137 |
Rusko |
x |
x |
1500 |
840 |
226 |
Schodky
a přebytky státních rozpočtů (v % k HDP)
|
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
Bulharsko |
-8,5 |
-3,0 |
-5,7 |
-11,4 |
-6,8 |
Československo |
0,9 |
-1,0 |
-0,8 |
x |
x |
Česká republika |
x |
x |
x |
0,7 |
0,6 |
Slovensko |
x |
x |
x |
-7,5 |
-4,0 |
Maďarsko |
0,2 |
-5,0 |
-7,0 |
-6,0 |
-8,0 |
Polsko |
0,2 |
-5,0 |
-6,0 |
-2,9 |
-2,7 |
Rumunsko |
1,0 |
-1,0 |
-5,5 |
-0,7 |
-4,0 |
Výběrová šetření pracovních sil
- Vzorek 28 tis. domácností na území České republiky (0.8% trvale obydlených
bytů), což představuje asi 72 tis. respondentů všech věkových skupin.
Z nich je asi 60 tis. ve věku 15 a více let.
- Zjištěné údaje jsou váženy četností jednotlivých věkových skupin
a přepočítávány na celou populaci ČR.
- Kontinuální šetření se čtvrtletí periodicitou, výsledky ve stanovených
termínech pravidelně zveřejňovány.
- Srovnatelnost v mezinárodním měřítku.
Základní charakteristiky:
Nezaměstnané osoby podle ILO: osoby 15-leté a starší,
které souběžně splňují ve sledovaném období souběžně tři podmínky:
- byly bez práce,
- aktivně hledaly práci (u úřadů
práce, v podnicích, u soukromých zprostředkovatelen práce, inzerce
apod.),
- byly připraveny k zaměstnání nebo sebezaměstnání okamžitě
nebo do 14 dnů.
Pracovní síla podle ILO: všechny osoby 15-leté a
starší, které během retenčního období příslušely mezi zaměstnané
nebo nezaměstnané osoby.
Obecná míra nezaměstnanosti podle ILO:
-
čitatel = nezaměstnaní
-
jmenovatel = pracovní síla (Labour Force)
Specifické
míry nezaměstnanosti podle ILO: ukazatelé popisující nezaměstnanost
určité sociologické nebo jiné skupiny obyvatelstva.
Příklady struktur nezaměstnaných osob ze šetřeného vzorku:
- pohlaví,
-
věk,
- ekonomické postavení před začátkem hledání
zaměstnání,
-
doba uplynulá od ukončení posledního
zaměstnání,
- důvody ukončení posledního zaměstnání,
-
stupeň zdravotního postižení
- odvětvové zařazení posledního zaměstnání
(podle OKEČ),
- profesní zařazení v posledním zaměstnání
podle klasifikace zaměstnání (KZAM),
- vzdělání,
- způsoby hledání zaměstnání,
- typ hledaného zaměstnání,
- požadovaná délka úvazku,
- specifické míry nezaměstnanosti podle
věku a vzdělání,
- některé
ukazatele jsou sledovány ve vzájemných vztazích a podle regionů (krajské
členění).
Výpočet měr nezaměstnanosti touto metodou je považován
za dostatečně přesný na úrovni ČR, na úrovni kraje ještě za akceptovatelný ( dostatečně věrohodný), i když přesnost oproti republikovým
údajům je nižší.
Údajová základna úřadů práce
Jsou sledováni všichni evidovaní - registrovaní uchazeči o zaměstnání
v okrese svého trvalého bydliště.
Míra nezaměstnanosti podle MPSV ČR
- čitatel = registrovaní neumístění uchazeči o zaměstnání
na úřadu práce v okrese svého trvalého bydliště,
- jmenovatel
= počet všech pracujících s jediným nebo hlavním zaměstnáním podle
výsledků VŠPS a počet registrovaných neumístěných uchazečů o zaměstnání
evidovaných na úřadu práce v okrese.
Další sledované a zpravidla analyzované charakteristiky:
- pohlaví,
- věk,
- vzdělání
- profesní struktura (KZAM)
- pobírání hmotného zabezpečení v nezaměstnanosti,
- vztah k rekvalifikaci,
- zdravotně postižení občané,
- vstup do nezaměstnanosti a výstup z nezaměstnanosti
včetně příčin,
- územní
členění do úrovně okresů. případně v některých speciálních případech
i do menších územních jednotek účelově vymezených.
Výběrová šetření pracovních sil
Ve vzorku VŠPS jsou sledováni zaměstnaní, to znamená ti, kdo patří
mezi placené zaměstnané nebo sebezaměstnané, bez ohledu na trvalost
pracovní aktivity a počet souběžných pracovních poměrů.
Placení zaměstnaní jsou všechny osoby s formální vazbou
k zaměstnání (pracovní poměr, dohoda o provedení práce, dohoda o
pracovní činnosti, autorské smlouvy).Patří sem všechny osoby, které
mají v šetřeném období příjmy z pracovní nebo obdobné aktivity.
Sebezaměstnaní (pracující ve vlastní podniku) jsou všichni zaměstnavatelé, živnostníci
a členové družstev. Rovněž pomáhající členové domácnosti jsou považováni
za sebezaměstnané.
Ekonomicky neaktivní obyvatelstvo (osoby mimo pracovní
sílu) = děti předškolního věku, osoby navštěvující různě vzdělávací
instituce, starobní důchodci, dlouhodobě nemocní a ti nezaměstnaní,
kteří nesplňují 3 základní podmínky nezaměstnanosti.
Příklady struktur zaměstnaných a sebezaměstnaných osob ze šetřeného
vzorku:
- pohlaví,
- věk,
- pracovní aktivita,
-
pracovní schopnost,
- vzdělání,
- příslušnost do odvětví (OKEČ)
-
profesní struktura podle klasifikace
zaměstnání (KZAM),
- délka pracovní doby,
- práce přesčas,
- druhé, další zaměstnání,
- některé
ukazatele jsou sledovány ve vzájemných vztazích a podle krajů.
Povinná vykazovací povinnost podniků ve sféře zaměstnanosti
vůči ČSÚ
Jistý soubor reálných údajů o zaměstnanosti v odvětvovém členění lze získat
i z pravidelných statistických výkazů předkládaných podniky zapsanými
v obchodním rejstříku a rozpočtovou a příspěvkovou sférou. Jedná se
však asi jen o 60 % zaměstnanosti v ČR. Celá sféra malých soukromých
firem s počtem pracovníků do 25 zde tak zůstává z tohoto pohledu nepodchycena.
Faktory ovlivňující změny na trhu práce v České republice v období 1990-1995:
Privatizace a růst soukromého sektoru
Počínaje rokem 1990 Česká republika zaznamenala velmi
rychlý růst soukromého sektoru. Před rokem 1989 byl podíl nestátního
sektoru na tvorbě HDP velmi nízký - asi 6%, z toho vlastní soukromý
sektor nepřevyšoval 1-2 %. Československá ekonomika spolu s bulharskou
byla nejvíce socializovanou v celé střední a východní Evropě. Růst
zaměstnanosti v soukromém sektoru byl velmi rychlý. Soukromý sektor
sloužil a stále slouží jako sféra pro zaměstnávání uvolňovaných pracovníků
ze státního, veřejného a družstevního sektoru ekonomiky. Zejména
jde o malé a střední soukromé podniky, které najímají nové zaměstnance.
Růst terciárního sektoru
Rozvoj služeb a celé terciární sféry byl v minulosti
v ČR silně potlačen a silně zaostával za vyspělými tržními ekonomikami.
Transformace znamenala rozvoj všech aktivit tohoto sektoru (s výjimkou
dopravy a spojů). Zároveň dochází ke zvyšování podílu malých a středních
firem, které jsou a po několik let dále budou hlavním zdrojem tvorby
pracovních příležitostí v terciárním sektoru. O rychlém mezisektorovém
posunu zaměstnanosti následující údaje:
Zaměstnanost podle národohospodářských sektorů (v%)
Sektor |
1990 |
1991 |
1992 |
1993 |
1994 |
1995 |
primární |
11.8 |
10.0 |
8.6 |
6.8 |
6.9 |
6.2 |
sekundární |
45.3 |
46.5 |
44.8 |
44.6 |
42.2 |
41.5 |
terciární |
42.9 |
43.4 |
46.6 |
48.6 |
50.9 |
52.3 |
Cena pracovní síly (úroveň mzdových nákladů)
Jednotlivé mzdové náklady jsou podle odhadu firmy Plan-Econ
v ČR o 15% nižší než v Polsku a o 25-30% nižší než v Maďarsku. Činí
nejvýše 20-35% odpovídajících mzdových nákladů ve státech Evropské
Unie. Tato situace působí nejen jako komparativní výhoda české ekonomiky,
ale umožňuje taky zaměstnávat více pracovních sil.
Pokles celkové zaměstnanosti
Mezi léty 1990 a 1995 se celkový počet
nezaměstnaných snížil o asi 9%. Míra ekonomické aktivity v české
ekonomice se posunula z extrémně vysoké úrovně do stavu normálního
v evropských ekonomikách. Snížení zaměstnanosti bylo způsobeno především
dvěma faktory:
Šedá ekonomika a práce v zahraničí
Podle kvalifikovaných odhadů je počet lidí činných v
šedé ekonomice zhruba 200-240 tis. V zahraničí pracuje asi 45 tis.
českých občanů (tedy méně než 1% zaměstnaných). Šedá ekonomika a práce
v zahraničí odlehčily situaci na trhu práce hlavně v letech 1991-1992,
jejich vliv je v současnosti klesající.
Aktivní politika zaměstnanosti
V České republice byla od počátku transformace věnována
velká pozornost institucionální organizaci trhu práce. V roce 1990
byla vybudována siť úřadů práce a přijata základní opatření týkající
se podpor v nezaměstnanosti a aktivní politice zaměstnanosti. V České
republice je velký důraz kladen na aktivní řešení problémů více,
než na pouhé pasivní působení sociální sítě. Proto byl a je kladen
důraz na aktivní politiku zaměstnanosti - zahrnuje např. pomoc při
tvorbě nových pracovních příležitostí , financování tzv. veřejně
prospěšných prací a pomoc při zaměstnávání absolventů škol.
Legislativní podmínky poskytování podpor
v nezaměstnanosti
Jak bylo výše uvedeno, v České republice jsou tendence
vyhnout se "pastem" státu blahobytu. Proto byly v roce
1992 zpřísněny podmínky pro poskytování podpor v nezaměstnanosti
( a v tomto smyslu byly upraveny i další předpisy a zákony) s cílem
tlačit nezaměstnané na aktivní spolupráci s úřadem práce a vůbec
na samostatnější řešení své situace. To, že si okolo 60% nezaměstnaných
nalezne nové zaměstnání bez pomoci úřadu práce, svědčí nejen o dostatečné
nabídce volných pracovních míst, ale i o tom, že institucionální
podmínky v dobrém slova smyslu nutí nezaměstnané k aktivnímu chování
při hledání nového pracovního místa.
Pružnost trhu práce
Snaha o udržení pružnosti práce má však širší záběr.
Vláda se brání tlaku odborů na neúměrně vysoké stanovení výše minimální
mzdy, což má vliv na růst nezaměstnanosti zejména mladých lidí. Umírněnost
mzdových požadavků odborů je podporována i uplatňováním mzdové regulace.
Též úpravami zákonů se vláda snaží vnášet pružnost a odstraňovat
strnulosti na trhu práce, které ve svém důsledku vedou k vyšší nezaměstnanosti.
9.3 Vývoj a struktura zaměstnanosti v ČR v roce
1996 podle výsledků VŠPS
Počet osob s jediným nebo hlavním zaměstnáním dosáhl v roce 1996 5103
tis., z toho bylo 2 764 tis. mužů (54,2 %) a 2 339 tis. žen (45,8
%).
Nejvyšší
dosažené vzdělání zaměstnaných (léto
1996)
Stupeň vzdělání |
absolutně (tis.) |
v % |
základní |
546,5 |
10,7 |
vyučení |
2069,5 |
40,6 |
střední
odborné |
280,6 |
5,5 |
vyučení
s maturitou |
60,6 |
1,2 |
úplné
střední odborné |
1373,8 |
26,9 |
úplné
střední všeobecné |
223,8 |
4,4 |
vysokoškolské |
544,3 |
10,7 |
bez
vzdělání a nezjištěno |
3,6 |
0,1 |
Celkem |
5102,7 |
100,0 |
Počet nezaměstnaných vypočtený na základě výběrového
šetření pracovních sil dosáhl v létě roku 1996 celkem 183 tis.
osob, mužů bylo 87 tis. (48 %) a žen 96 tis. (52%). Obecná míra nezaměstnanosti
u mužů činila 3,1 % a u žen 3,9 %. Počet nezaměstnaných se změněnou
pracovní schopností činil 25,4 tis. osob (13,9%) z celkového počtu
nezaměstnaných.
Struktura
nezaměstnaných podle vzdělání (léto 1996)
Stupeň vzdělání |
abs. v tis. |
% |
specifická míra |
základní
bez vzdělání |
66,1 |
36,1 |
10,7 |
vyučení |
66,8 |
36,4 |
3,1 |
střední
odborné |
8,2 |
4,5 |
2,8 |
vyučení
s maturitou |
1,4 |
0,8 |
2,3 |
úplné
střední odborné |
29,8 |
16,3 |
2,1 |
úplné
střední všeobecné |
6,1 |
3,3 |
2,6 |
vysokoškolské |
5 |
2,7 |
0,9 |
Celkem |
183,4 |
100,0 |
3,5 |
Struktura
nezaměstnaných podle věku (léto 1996)
Věková skupina |
abs. (tis.) |
% |
specifická
míra |
15-19
let |
2,5 |
15,6 |
15,4 |
20-24
let |
24,8 |
13,5 |
3,7 |
25-29
let |
26,4 |
14,4 |
4,3 |
30-34
let |
20,6 |
11,2 |
3,2 |
35-39
let |
19,1 |
10,4 |
3,1 |
40-44
let |
18,1 |
9,9 |
2,4 |
45-49
let |
18,7 |
10,2 |
2,4 |
50-54
let |
10,7 |
5,8 |
1,9 |
55-59
let |
7,6 |
4,1 |
2,7 |
60-64
let |
6 |
3,3 |
5,7 |
65
a více let |
2,8 |
1,5 |
3,9 |
Celkem |
183,4 |
100,0 |
3,5 |
Nezaměstnaní podle délky hledání zaměstnání (léto 1996)
Období |
abs. v tis. |
% |
do 1 měsíce |
28,0 |
13,5 |
1 až 3 měsíce |
24,5 |
13,4 |
3 až 6 měsíců |
33,7 |
18,4 |
6 měsíců až 1 rok |
44,2 |
24,1 |
1 až 2 roky |
26,8 |
14,6 |
2 roky a více |
29,3 |
16 |
Celkem |
183,4 |
100,0 |
9.4 Vývoj
nezaměstnanosti a volných pracovních míst podle statistiky úřadů práce
Vývoj počtu uchazečů o zaměstnání a míry
nezaměstnanosti
|
počet uchazečů |
míra nezaměstnanosti |
31.12./1990 |
39 379 |
0,73 |
31.12./1991 |
221 749 |
4,13 |
31.12./1992 |
134 788 |
2,57 |
31.12./1993 |
185 216 |
3,52 |
31.12./1994 |
166 480 |
3,19 |
31.12./1995 |
153 041 |
2,93 |
31.12./1996 |
186 339 |
3,52 |
Vývoj počtu hlášených
volných pracovních míst
a počtu uchazečů o zaměstnání na 1 hlášené
volné pracovní místo
|
počet volných
pracovních míst |
uchazeči na
1 volné pracovní místo |
31.12./1990 |
59 616 |
0,68 |
31.12./1991 |
48 402 |
4,58 |
31.12./1992 |
79 422 |
1,70 |
31.12./1993 |
53 938 |
3,43 |
31.12./1994 |
76 581 |
2,17 |
31.12./1995 |
88 047 |
1,74 |
31.12./1996 |
83 976 |
2,22 |
Regionální diference v nezaměstnanosti
Okresy
s vysokou mírou nezaměstnanosti k 31. prosinci 2000
Okres |
míra nezaměstnanosti |
počet uchazečů na 1 volné pracovní místo |
Most |
21,5 |
41,5 |
Karviná |
18,0 |
56,6 |
Bruntál |
17,2 |
42,2 |
Louny |
17,1 |
21,9 |
Teplice |
17,0 |
45,8 |
Chomutov |
16,9 |
31,3 |
Ostrava |
16,6 |
26,1 |
Okresy s nízkou mírou nezaměstnanosti k 31. prosinci 2000
Okres |
míra nezaměstnanosti |
počet uchazečů na 1 volné pracovní místo |
Praha- západ |
2,8 |
1,5 |
Praha - východ |
3,0 |
0,8 |
Mladá Boleslav |
3,2 |
1,8 |
Praha |
3,4 |
4,5 |
Benešov |
3,5 |
2,3 |
Pelhřimov |
4,0 |
4,9 |
Domažlice |
4,2 |
2,4 |
Jindřichův Hradec |
1,5 |
0,5 |
Zpět
na OBSAH